Dag 347: Ellen van Lelyveld (www.ellenvanlelyveld.com)


DSC9407-Ellen-van-Lelyveld_profielfoto-150x107

Ellen studeerde piano en compositie aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam (tegenwoordig Conservatorium van Amsterdam. Tevens studeerde zij enkele jaren Psychologie (UvA) en Grafische Vormgeving (Rietveld Academie).

In de jaren daarna volgde zij o.a. cursussen Hypnotherapie, Psychosynthese en Effectieve Intuïtie, om zich verder te specialiseren in de mentale kant van het musiceren. Dit resulteerde in het ontstaan van de methode Geïntegreerd Studeren. Van 1996 tot 1999 was zij projectcoördinator van Persoonlijk Instrument, een project over houding, beweging en mentale training aan het conservatorium Zwolle. In het kader daarvan ontwierp zij een Mentale Training voor muziekstudenten. Tegenwoordig bezit ze een eigen praktijk in het coachen van iedereen (al of niet professioneel) die intensief met pianospelen bezig is. Onlangs bracht ze in eigen beheer een cd uit. www. ellenvanlelyveld. com

Ellen beschrijft zichzelf als volgt:
Als pianiste is het voor mij van wezenlijk belang te kunnen blijven bloeien in mijn vak. Daarvoor is essentieel dat ik contact weet te houden met de drijfveer die maakte dat ik ooit besloot om dit vak in te gaan.

Als musicus wil ik me volledig kunnen concentreren op de emotie van de muziek en mijn interpretatie daarvan. Dat vereist dat er sprake is van een goede lichamelijke balans en van een harmonieus evenwicht tussen mijzelf als speler en mijn instrument. Pas als een stuk voelt als een op maat gemaakt kledingstuk, als een jas die ‘gegoten’ zit, heb ik het gevoel dat ik ‘lekker’ kan spelen. Dat is mijn drijfveer geweest bij het uitdenken van de methode Geintegreerd Studeren.

Ook in mijn eigen leven vind ik de juiste balans belangrijk. Dit op allerlei fronten: tussen privé en werk, specialisatie en brede blik, maar ook tussen doen en denken, stabiliteit en avontuur. In de tijd dat mijn kinderen klein waren was, naast mijn conservatoriumbaan, de tijd om te studeren beperkt. Toch is juist die periode zeer vormend geweest voor mijn professionele ontwikkeling. Met veel lol probeerde ik van alles uit. Zo heb ik ontdekt dat onconventionele en buiten-muzikale invalshoeken bij het studeren soms tot verrassende resultaten aanleiding gaven! Na verloop van tijd realiseerde ik me dat ik op deze manier een (in mijn ogen) zinvolle bijdrage aan het vak zou kunnen leveren.
Zo ontstond de methode Geïntegreerd Studeren.

In diezelfde tijd was ik in de gelegenheid om vanuit een ander perspectief naar het vak en de vakopleiding te kijken. De conclusies hebben geleid tot het ontwerp van het projectplan Persoonlijk Instrument en publicatie van het artikel Muziek en Stilte in Oktaaf en Arco. Ook ontwikkelde ik een mentale training voor muziekstudenten.

Nu ervaar ik dagelijks dat ook anderen profijt kunnen hebben van mijn gereedschapskist met oefeningen en instructies. Dat schenkt me veel voldoening.

Wat is geïntegreerd studeren?
Geïntegreerd Studeren is een methode om te studeren voor musici en muziekstudenten.
Wat Geïntegreerd Studeren onderscheidt van ‘gewoon’ studeren is dat:

  • meer resultaat in dezelfde tijd wordt geboekt door slim gebruik van mentale technieken.
  • aangeleerd wordt om grenzen te verleggen zonder ‘over je grens heen te gaan’.
  • daardoor vermoeidheid of pijn bij het spelen en in een later stadium een blessure voorkomen wordt.
  • meer speelruimte ontstaat tijdens het studeren waardoor er sprake is van meer ontspanning.

Waarom de naam ‘geïntegreerd studeren’?
Via de methode Geïntegreerd Studeren worden technieken uit verschillende invalshoeken en vakgebieden ingezet voor het bereiken van een zo goed mogelijk resultaat. Zo zijn er in verschillende richtingen van de psychologie ontdekkingen gedaan die interessant zijn voor musici. Er is bijvoorbeeld een aantal wetmatigheden bekend over hoe (motorische) leerprocessen gestimuleerd kunnen worden:

  • In een licht veranderde bewustzijnstoestand ontdekken mensen gemakkelijker oplossingen.
  • Interesse + uitdaging  + speelse instelling leidt tot ‘flow’. Flow maakt topprestaties mogelijk.
  • Steeds opnieuw veranderen van invalshoek verhoogt de hersenactiviteit (versnelt een leerproces).
  • Afwisselend focussen op activiteiten van de rechter resp. de linker hersenhelft verhoogt de onderlinge samenwerking tussen beide. Ook dit versnelt het (motorisch) leerproces.

Tips

1. Studeer nooit in haast. Als je weinig tijd hebt, doe dan iets kleins, maar wel goed geconcentreerd.

2. Maak er een gewoonte van om kort en geconcentreerd te werken aan een kort fragment (bijv. 4 maten) inplaats van langdurig en vaak ‘doorspelen’ van een stuk.

3. Realiseer je zo snel mogelijk wat precies en waar in een stuk/etude iets niet gaat zoals je wilt.

4. Pak dergelijke plekken ( fouten/ haperingen/ iets wat moeizaam voelt) altijd direkt aan, anders studeer je ze al herhalend in.

5. Doe altijd zoveel mogelijk met een moeilijke plek: veranderen, omkeren, iets geks doen. Lachen mag!

6. Houd, naarmate je je meer moet concentreren, meer je lichamelijke ontspanning in de gaten (neutraliseer stressreacties, let op je houding, schouders, keel enz., adem uit). Reserveer een ‘kamertje’ in je hoofd om daarop te letten.

7. Speel nooit over pijntjes of een ongemakkelijk gevoel heen bij het studeren. Dit zijn signalen dat je iets anders moet aanpakken. Leer van zo’n storende factor een sturende factor te maken.
DUS: Gebruik je lichamelijke/ mentale stressreactie als graadmeter voor of iets er goed inzit.

8. Ga nooit direkt nadat je aan de computer gezeten hebt studeren. Doe dan eerst iets anders waarbij je lichamelijk aktief bent: lopen, stukje fietsen, een paar (rek-)oefeningen

9. Doe regelmatig iets aan lichaamsbeweging. Door intensieve beweging stel je je lichaam in staat om afvalstoffen (= voelbaar als spierpijn) af te voeren.

10. Train je buikspieren voor een goede zit- en stahouding.
Train de bovenste rugspieren ter voorkoming van schouderproblemen.

11. Als je geïnteresseerd bent in het toepassen van mentale technieken zorg dan eerst dat je goed in staat bent om de bijbehorende instructie toe te passen (= volg een aantal lessen Geïntegreerd Studeren).

Ellen van Lelyveld is de dochter van Hella S. Haasse en Jan van Lelyveld. Ik vind het een beetje genant om te zeggen, maar toen ik ‘vond’ was ik helemaal in mijn nopjes! ‘De dochter van een bekend schrijfster heet ook Ellen’, dacht ik. ‘Wat is dit weer geweldig’. Meteen bloeide er in mijn hoofd een verhaal op, over de prachtige boeken van Hella Haasse en ik wilde ook nog iets noemen over het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Dacht ik.

Toen ik me ging voorbereiden op deze blog, las ik de website van Ellen. Al heel snel vervaagde mijn oorspronkelijk plan. Allereerst omdat het natuurlijk om Ellen gaat, en niet om haar moeder. En ten tweede omdat ik helemaal opging in het verhaal van Ellen. Ik vind het verhaal over het Geintegreerd Studeren zo geweldig. En dat zij dat heeft bedacht! Vanuit wat zij zelf miste in de conservatoriumopleiding. De reacties op haar website van studenten zijn zo lovend! En ook al ben ik geen conservatorium student (helaas….), ik zie in deze manier van werken ook heel veel dingen die ik in mijn werk zou kunnen gebruiken. Daarom heb ik de tips er ook bij gezet, echt, die gaan mij helpen!

Van kleins af aan heb ik ook altijd piano gespeeld. Ik had een hele strenge pianojuf, die ook heel erg lette op houding en stand van de handen.  Als kind werd ik daar nog wel eens gek van, maar ik heb er altijd zo ontzettend veel profijt van gehad! Ik ben een aantal jaren geleden saxofoon gaan spelen, wat ik ook heerlijk vind, maar Ik mis het piano spelen best wel eens. Zeker als ik dan de website van Ellen zie, dan krijg ik zo’n zin om weer een piano te kopen en heerlijk te gaan studeren. Heerlijk de vertrouwde klassieke stukken door te nemen, en helemaal te verdrinken in de noten en de muziek. En nu ik lees over Geintegreerd Studeren, ben ik heel benieuwd wat mij dat zou brengen. Ik zou dan zeker een keer een les willen volgen bij Ellen.

Wie weet doe ik het gewoon. Die piano. Het zou ook heel leuk zijn voor mijn jongens. Ik zou de oudste kunnen begeleiden met zijn theater-zangstukken, de middelste zou zelf willen spelen, en voor de jongste kan ik nog fijne kinderliedjes spelen.

Iemand een piano te koop toevallig?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s