Dag 335: Ellen van den Berg (www.lava.nl)


1289985177ellen_web

Ellen is Digital strategist bij Lava Design. Zij omschrijft zichzelf als volgt op Linkedin:

I am a client facing digital strategist specialising in social media and convergence. With over 10 years experience I have delivered key projects, driven by innovative strategy and end user satisfaction, for companies such as Hyves, Mediamatic, and Lava.
My client and stakeholder management skills coupled with strong program management ensure that I gain buy in from all parties involved. I have a complete command of iterative and gateway program methodologies, as well as an array of tools to engender creative and critical thinking.

My interactive marketing and business development knowledge give me the opportunity to add value to new and existing products, no matter which delivery method is espoused. My expertise in profiling, webmetrix and market research, alongside my drive for quality from the end user perspective, promotes customer engagement and conversion.

Lava is opgericht in 1990 door creatief directeur Hans Wolbers (1965). Het huidige team bestaat uit tien getalenteerde ontwerpers en drie projectmanagers. De focus van het bureau ligt op creatieve strategie, editorial design en identity design.

Editorial design
Het bureau richt zich vanaf het begin voornamelijk op tijdschriftvormgeving. Door de redactionele betrokkenheid bij restylingen van tijdschriften werd Lava getraind in inhoudelijk denken. Nooit vorm omwille van de vorm, maar op een visuele manier een verhaal te vertellen werd het credo. Als visuele journalist werkt Lava samen met redacties aan vernieuwende magazineformules. De snelle doorlooptijd van tijdschriftontwerpen bracht een enorme dynamiek met zich mee.
Onder het motto ‘volgende maand weer een nummer’ ontstond een werkwijze waarbij altijd gezocht werd naar vernieuwing van de inhoud met behoud van herkenbaarheid en uitstraling van de titel van het blad. Dit heeft zich uiteindelijk ontwikkeld in een unieke ontwerpvisie waarbij continuiteit (elke maand verschijnt weer een nummer) gekoppeld werd aan verandering (elke maand nieuwe actuele inhoud). De combinatie van continuiteit en verandering die logisch was bij tijdschriften leidde tot een unieke visie op identity design.

Dynamische identiteiten
Vaak worden visuele identiteiten alleen ontworpen vanuit een continuiteitsgedachte. Lava gaat echter uit van de gedachte dat een goede visuele identiteit moet kunnen meebewegen met de dynamiek van een continue innoverende organisatie. Daarom ontwerpt Lava dynamische identiteiten. Dat zijn huisstijlen die zeer herkenbaar zijn door hun dynamiek in plaats van door statische herhaling. In tegenstelling tot statische huisstijlen kunnen deze meegroeien en zich doorontwikkelen, maar altijd met behoud van een krachtige eenduidige uitstraling.
We starten de conceptfase vaak in samenwerking met de opdrachtgever. Medewerkers die de huisstijl later zullen gaan gebruiken worden betrokken in eerste inventarisaties en identiteitsverkenningen. Later worden zij uitgenodigd mee te bouwen aan de toekomst van de huisstijl in plaats van deze ‘door te voeren’. Door deze participatie krijgt de nieuwe huisstijl een enorm draagvlak en is daardoor per definitie succesvoller dan een van hogerhand opgelegde huisstijlvernieuwing. Bovendien gaat een dynamische huisstijl langer mee omdat er al bij de conceptontwikkeling rekening mee wordt gehouden dat de huisstijl zich moet kunnen doorontwikkelen. Lava geeft lezingen over dit onderwerp onder de titel ‘dynamic identities’ waarin iedereen onderdeel uitmaakt van het merk. Niet langer top-down, maar bottom-up.

http://www.lava.nl/new/tube/41/Lava-in-89-seconden/

Allereerst vond ik het filmpje van Lava zo ontzettend leuk! Je bedrijf op deze manier voorstellen, heb ik nog niet eerder gezien. De website en manier van werken spreekt me verder ook erg aan, en ik vind het bijna jammer dat ik geen briljant ontwerper ben, zodat ik zou kunnen plaatsnemen in dit team.  

Wat ik ook dacht bij deze website was: toeval bestaat niet. Vanmorgen heb ik een gesprek gehad voor een nieuw project voor volgend jaar. Het is een groot project, waar ik een meerjaren planning op los moet gaan laten. Een nieuw plan moet schrijven om te kijken of dit echt iets voor mij is. Want het is een project wat investering vereist, zowel in tijd als in geld, en ik wil allereerst bepalen wat de kern van het project gaat worden en of dat bij mij past. Het gesprek van vanmorgen was eerlijk en verhelderend, dus ik kan aan de slag met mijn eigen invulling.

Maar eerst wilde ik nog een blog maken. En lees ik bij Ellen over een dynamische identiteit, en zie ik ineens hoe dat kan passen in dit project. Het is een andere manier van denken over een identiteit, en ik denk dat ik daar zeker gebruik van moet gaan maken. Hoe weet ik nog niet precies, maar het voelt wel heel goed om dit ook in te voegen in het plan wat ik ga maken. Dus hiermee ga ik aan de gang. En misschien moet ik ook eens een afspraak maken met Ellen, om eea naast elkaar te leggen. Zou weer een mooie verbinding zijn.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s