Dag 325: Ellen van den Berg (www.mastereducationalleadership.nl)


image_thumbnail.ashx

De master Educational Leadership helpt schoolleiders het beste uit zichzelf, hun personeel en hun leerlingen te halen. De opleiding speelt in op de maatschappelijke  vraag om steeds meer opbrengst- en resultaatgericht te werken. Als spil van de school is het de taak van een schoolleider om een schoolbrede leercultuur te ontwikkelen.

De opleiding, een samenwerking van Hogeschool Edith Stein en Magistrum, zet de standaard voor excellent schoolleiderschap. Tijdens inspirerende bijeenkomsten leren schoolleiders van het sterke docententeam van de hogeschool, maar ook van elkaar hoe zij de eigen school en het eigen handelen kunnen verbeteren. De onderwijskundige inslag van de opleiding inspireert om opgedane kennis direct in de praktijk te brengen op de eigen school.

De master Educational Leadership is bedoeld voor directeuren binnen het po en so en afdelingsleiders binnen het vo en mbo die betere leeropbrengsten willen bewerkstelligen bij hun leerlingen. Deelnemers dienen minimaal drie jaar ervaring te hebben binnen hun huidige functie en beschikken over een bachelorgraad in de sector Hoger Pedagogisch Onderwijs of een eerstegraadsopleiding tot leraar in het wo. De opleiding vraagt een flinke tijdsinvestering van circa twintig uur per week, dus zijn enthousiasme en inzet een must.
Doordat klassen bestaan uit professionals uit het po, vo, mbo en so krijgen de deelnemers de mogelijkheid om over de scheidingsmuren tussen verschillende onderwijsvormen heen te kijken en zo van elkaar te leren. Een toegevoegde waarde, melden deelnemers van de master. “Informatie uitwisselen met andere directeuren geeft een kwaliteitsverhoging binnen je eigen school.”

Bij hoge uitzondering staat de opleiding ook open voor leraren met de ambitie en bewezen potentie om schoolleider te worden. Zij dienen een substantiële leidinggevende taak te vervullen op hun school en kunnen tijdens een assessment aantonen over de juiste aspiraties te beschikken.

Sinds 2002 is Ellen lector aan Hogeschool Edith Stein, waar zij verantwoordelijk is voor het ontwerp- en onderzoeksprogramma van het lectoraat Rich media & Teacher Learning. Het onderzoek binnen het lectoraat richt zich op de rol van rich media-leeromgevingen ten behoeve van de professionele ontwikkeling van leraren. De methodologische invalshoek is te typeren als ontwerponderzoek. Ontwerponderzoek combineert de gebruikswaarde en de bijdrage aan de kennisontwikkeling van onderzoeksinspanningen.

‘Samen gaan ontdekken wat onderzoek kan betekenen voor het onderwijs’

Ellen academic director van de professionele master Leren & Innoveren. Deze master richt zich op leraren die als teacher leader de inhoudelijke verantwoordelijkheid willen nemen voor onderwijsverbetering en onderwijsvernieuwing. Tevens is zij als universitair hoofddocent werkzaam aan de faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente.

Met de master Educational Leadership richt Ellen zich op de onderzoeksmatige aspecten. Praktische relevantie staat hierbij voorop. Samenwerken met mensen die al een loopbaan in het onderwijs achter de rug hebben, vind zij inspirerend. Samen ontdekken wat onderzoek kan betekenen voor de kwaliteit van onderwijs en daarbinnen alternatieve wegen zoeken, vind zij een intellectuele en creatieve uitdaging.

Heel erg goed dat deze Masteropleiding er is. Ik kan voor mezelf alleen nog maar spreken over ervaringen in het basisonderwijs voor mijn eigen kinderen. Maar daarin wil ik voor hen natuurlijk wel het beste. Ik woon in een grote wijk, die wel als ‘groei-wijk’ bestempeld kan worden; een wijk met hoofdzakelijk jonge gezinnen. De school die bij ons op 5 minuten loopafstand is, is groot. Zo’n 1100 leerlingen gaan hier dagelijks naar school. Ik ben tevreden over de school. Allereerst al over het in de hand houden van zoveel kinderen: er wordt strak vastgehouden aan ‘simpele’ regels als rechts lopen op de trap, niet rennen in de gangen, hand in hand naar buiten. Daarnaast wordt er goed gecommuniceerd per e-mail over alles wat er speelt op school. Ik vind dat een goede zaak.

Wat betreft de leraren, ook daarover ben ik tot nu toe tevreden. Ik kan me zo voorstellen dat het in deze tijd niet altijd makkelijk is om les te geven. Met ouders die veeleisend zijn en kinderen die van allerlei dingen hebben als dyslexie of ADHD. Dit was vroeger ook zo denk ik, maar toen waren al die termen er nog niet. En ouders keken daar ook niet zo naar, heb ik het idee. Nu kijken ouders veel meer naar hun kind en willen een diagnose hebben voor wat er aan de hand is. Vind ik heel goed, maar de leraar moet toch weten om te gaan met deze speciale gevallen.

Een poosje geleden is de school gestart met het ‘Pittge Peper Project’, een project waaraan kinderen die extra uitdaging nodig hebben kunnen deelnemen. Zij krijgen naast hun eigen schoolwerk extra werk waarin ze op een andere manier leren nadenken. Zelfstandiger, meer gericht op zoeken van oplossingen en samenwerken met andere leerlingen. Ik vind het heel erg goed dat school daarmee begonnen is, zodat kinderen die dit nodig hebben, ook de kans krijgen om te laten zien wat ze kunnen. Maar ook dit vergt van de school en de leraar een extra inzet, en extra kennis om dit allemaal te begeleiden. En daarom vind ik de Masteropleiding ook erg goed. Want niet alleen in de wereld gebeurt veel, ook in het onderwijs. En ondersteuning voor schoolleiders die meer willen doen, en meer uit hun leerlingen willen halen, vind ik erg goed. Tenslotte zijn deze schooljaren voor ieders kinderen het begin in de maatschappij.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s