Dag 321: Ellen Gerrits (www.hu.nl)


Ellen Gerrits lector

Dr. Ellen Gerrits is spraak-taalpatholoog en logopedist, gespecialiseerd in kindertaalstoornissen.
Ze was voorheen als senior klinisch onderzoeker verbonden aan het audiologisch centrum van het Maastricht Universitair Medisch Centrum. Daarnaast was ze manager bij Adelante Audiologie en Communicatie in Hoensbroek.

Haar wetenschappelijk onderzoek richt zich op de taalverwerving van slechthorende en dove kinderen en kinderen met een taalstoornis of dyslexie.
Gerrits promoveerde in 2001 aan de Faculteit der Letteren van de Universiteit Utrecht op een onderzoek naar de waarneming van spraakklanken door kinderen en volwassenen. Hierna werd ze bij dezelfde faculteit post-doc in een project met meerdere onderzoekers, waarin werd gezocht naar voorlopers van dyslexie in de vroege taalverwerving van kinderen met dyslectische ouders.

Taalontwikkelingsstoornissen bij kinderen komen relatief vaak voor. 10% van alle kinderen heeft een probleem met de spraak- en/of taalontwikkeling, 5% heeft een echte taalstoornis en 6% van alle kinderen tussen 2 en 12 jaar krijgt logopedie. Problemen in de spraak- en taalverwerving hebben ernstige gevolgen voor het kind en zijn omgeving. Wanneer er niets gebeurt, kan een taalverwervingstoornis leiden tot een gedragsstoornis en sociaal-emotionele problemen. Ook kunnen er negatieve gevolgen ontstaan voor de schoolloopbaan.

Het lectoraat Logopedie richt zich op taalstoornissen bij kinderen. Het lectoraat zal van daaruit bijdragen aan de wetenschappelijke onderbouwing van het werken met kinderen met spraak- en taalontwikkelingsproblemen. De kennis wordt in de praktijk gebruikt door logopedisten werkzaam in instellingen, ziekenhuizen, onderwijs, of een eigen praktijk. Onderzoek op logopedisch terrein draagt bij aan de onderbouwing van het logopedisch handelen en daarmee aan de kwaliteit van de (logopedische) zorg.

Het nieuwe lectoraat is nauw betrokken bij de opleiding Logopedie en zorgt voor continue innovatie van het curriculum. Het docententeam wordt verder geprofessionaliseerd via het begeleiden van promovendi, docenten die onderzoek doen en de begeleiding van studenten.

Het lectoraat is een samenwerking tussen Hogeschool Utrecht en de Koninklijke Auris Groep (www.auris.nl). Vanuit de Universiteit Utrecht wordt ook een wetenschappelijke bijdrage geleverd aan het lectoraat.

Bij het bedrijf Koninklijke Auris Groep heb ik een aantal jaren geleden een grote opdracht gedaan. Het bedrijf kende ik daarvoor niet, maar toen ik ze leerde kennen, zag ik dat ze erg goed werk doen. Auris helpt namelijk mensen met communiceren. Of het nu gaat om gehoorproblemen, om spraak- en/of taal problemen of een vorm van autisme.

Communicatie is moeilijk. Althans, dat vind ik. Ieder mens heeft zijn of haar eigen referentiekader en heeft dus ook een ander idee bij alles wat je tegen elkaar zegt. Hierdoor ontstaan misverstanden, en als je dat met elkaar niet ontdekt, is de kans op ruzie zeker aanwezig. Ik zal niet de enige zijn die dat heeft meegemaakt….

Maar in het geval van Ellen gaat het niet over misverstanden in communicatie. Het gaat over minder kunnen horen, taalstoornissen of over kinderen met dyslexie. Hoe kun je dit al in een vroeg stadium ontdekken en er iets aan doen? Want inderdaad: kinderen krijgen problemen als ze zichzelf niet goed kunnen uitdrukken. Ik merk het aan mijn middelste zoon, hij kan soms moeilijk uit zijn woorden komen, en als hij tegenover iemand staat die verbaal sterk is en hem probeert af te troeven, dan worden door hem regelmatig de vuisten gebruikt. Omdat hij dan niet meer weet hoe hij het anders moet verwoorden, en hij zich onrecht voelt aangedaan. En dit zeg ik niet als een excuus, maar omdat ik zie dat het bij hem echt zo werkt.

Mijn broer heeft vroeger heel erg gestotterd. Maar ook echt heel erg. Zo erg dat mijn moeder, ondanks logopedie en allerlei oefeningen thuis, zich echt zorgen maakte over zijn toekomst. Mijn broer zelf had er niet veel last van, ondanks dat zijn drie zussen met enige regelmaat zijn zinnen afmaakten, omdat het zo lang duurde. Mijn moeder zat daar echter als een havik bovenop en snoerde ons altijd de mond als hij aan het woord was. Het enige moment waarop we merkten dat hij het niet leuk vond dat hij stotterde, was bij telefoongesprekken. Voordat hij de hoorn opnam, nam hij een hele diepe ademhaling, zodat hij zonder stotteren zijn naam kon zeggen. (Mijn moeder heeft zich trouwens voor niets zorgen gemaakt: mijn broer is nu een ras-autoverkoper die werkelijk iedereen omver praat. ‘Wat een leuke kinderen.’

Mijn broer heeft gelukkig geen last meer van zijn stotteren, en ik denk als ik mijn middelste zoon verbaal wat sterker maak, hij wat best minder fysiek door het leven kan gaan. Maar er zijn wel degelijk kinderen waarbij het probleem het hele leven blijft spelen. En dan vind ik het erg goed dat Ellen hiernaar onderzoek doet om hiermee kinderen te helpen met hun taalprobleem. Zodat de kinderen makkelijker in het leven kunnen staan en hun zelfvertrouwen zal vergroten. En dat gun ik ieder kind.

Advertenties

One thought on “Dag 321: Ellen Gerrits (www.hu.nl)

  1. Dag Ellen G en Ellen B, graag zoul ik jullie attent willen maken op het ToP programma van Willy Dijkstra-Buitenhuis dat afgelopen zomer is uitgegeven: http://www.logopediemateriaal.nl
    Ik heb daarvoor de illustraties gemaakt, een geweldige en zeer plezierige samenwerking waar wij beiden 2 jaar mee bezig zijn geweest! Vanuit mijn eigen ervaring met kinderen heb ik de beelden kleurrijk en speels gemaakt, waardoor taal leren ook kleurrijk en speels wordt!
    Groet, Ellen van Boggelen-Heutink

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s