Dag 228: Ellen Tiben (www.ellentiben.nl)


Hormonen: If you can’t beat them, join them!

Nadat Ellen in 2002 haar opleiding medisch secretaresse afrondde bij Schoevers te Groningen ging zij werken als recruitment assistent bij een farmaceutisch bedrijf in het noorden. Ze rekruteerde mensen om deel te nemen aan medicijntesten en kreeg hierdoor steeds meer interesse op het gebied van de farmacie en gezondheid van het menselijk lichaam. Nadat ze ging werken in het ACZ te Groningen als medisch secretaresse, ontdekte en herkende zij de muren waar de reguliere patiënten in de huidige tijd tegen aan lopen.

In 2005 verhuisde ze naar Brabant en haalde haar diploma voor figuurspecialiste. Daarna was ze 3 jaar werkzaam in een afslankinstituut waar ze steeds meer ervaring op deed op het gebied van sport, voeding en coaching van mensen (voornamelijk vrouwen) die wilden afvallen. In 2008 behaalde zij haar diploma voor gewichtsconsulente/vitaliteitscoach. Toch bleef toch ze nog zoekende naar de perfecte balans voor een ieders lichaam.

Ze kwam tot de ontdekking dat het principe om minder calorieën tot je te nemen en daardoor af te vallen en een gezond lichaam te behouden niet werkt. Daarvoor is bij velen een keiharde discipline nodig wat veel mensen niet lang volhouden. Volgens de laatste wetenschappelijke inzichten is overgewicht het gevolg van een verstoorde hormoonbalans.

Met deze wetenschap richtte Ellen zich daarom op de werking van hormonen in het menselijk lichaam. In 2009 liep ze hormoongoeroe Ralph Moorman tegen het lijf. Zijn theorie om een verstoorde hormoonbalans door voeding, training, stressbeperking en coaching te herstellen sprak haar zeer aan. Zeker omdat dit de methode is die gemakkelijk vol te houden is en blijvend werkt! In 2011 volgde zij daarom Ralph’s opleiding tot Trainer Hormoonfactor in Gouda. Inmiddels ben zij gespecialiseerd in het begeleiden en trainen van mensen die verantwoord willen afvallen of van hun (vage) medische klachten af willen. Ook mensen met diabetes zijn zeer gebaat bij het programma van De Hormoonfactor.

Training
Door beweging/training kunnen hormonen positief en negatief beïnvloed worden. Training is een belangrijk onderdeel binnen het Hormoonfactor programma. Men kan nog zo perfect trainen maar als men slecht eet of veel stress heeft zullen niet de resultaten behaalt worden die men voor ogen had.

Met een goede training heeft men altijd een doel. Dat doel is positief beïnvloeden van de hormonale balans. Door deze training ervaart men:

  • Meer energie en kracht
  • Betere stofwisseling
  • Betere belastbaarheid van het lichaam
  • Meer spiermassa
  • Betere conditie
  • Betere gezondheid
  • Minder vetmassa

Voeding
Ons lichaam is afgestemd op voeding uit de natuur. Wij mensen waren in de prehistorie jagers en verzamelaars. 
We aten noten, vruchten, bladeren, kruiden, wortels, knollen, wild en gevogelte etc. De genen van de mens is naar deze voeding gevormd.

Tegenwoordig is onze voeding hooggeraffineerd fabrieksvoer met veel suiker en chemische toevoegingen en bestrijdingsmiddelen. 
Mensen worden hierdoor steeds dikker en ziek. Een gevolg van hormonen die uit balans zijn gebracht. 
Kies daarom in de supermarkt voor voeding die aan de wetten van de oertijd voldoen. Dus onbewerkt en vers! 
Dit is voeding met het EKO-keurmerk ook wel biologische voeding. 
Biologische voeding is zonder chemische toevoegingen, bestrijdingsmiddelen en bevat meer vitaminen en mineralen.

Enkele voorbeelden van de basisregels volgens de hormoonfactor die voor u zijn samengesteld: Eet zoals de natuur het bedoeld heeft, Beperk de gluten- en zuivelinname, Eet vezelrijke voeding, Mijd kunstmatige toevoegingen, Maak gebruik van plantaardige hormonen

Supermarkt Safari
Binnen het hormoonbalansprogramma hoort ook een ‘supermarktsafari’. Waarin u alles vertelt wordt over de juiste keuze voor een bepaald voedingsproduct wat goed past binnen de voeding van De Hormoonfactor. Tegenwoordig zijn er zoveel producten die bestickert worden als ‘gezond’ terwijl ze eigenlijk niets doen voor uw gezondheid en hormoonbalans.

Samen met uw hormoonfactortrainer krijgt u een uitgebreide “supermarktsafari” door de supermarkt en komt u alles te weten over de juiste keuze voor voedingsmiddelen. Het is een zeer leerzame rondleiding zodat u zelf de volgende keer in één oogopslag weet welke producten het beste voor u zijn en uw hormoonbalans.

Dit onderwerp vind ik ontzettend interessant. Het ‘eten zoals in de oertijd’ snap ik, ik voel bijna al hoe goed mijn lijf zich daarvan gaat voelen. Hoeveel extra energie je ervan krijgt. Ik heb al eerder geschreven dat ik tijdens mijn vakantie een lijstje met punten had gemaakt, en daar stond onder andere op om natuurlijker te eten. Zonder suikers of andere toegevoegde niet-natuurlijke stoffen. En meer vezels. Ik heb me ook al helemaal ingebeeld hoe ik over een poosje helemaal strak in het lijf zit, met glanzende lokken en een stralende huid. En dat bedoel ik niet cynisch, ik heb me dat echt ingebeeld, en heb ook het idee dat je dat met goede voeding kunt bereiken.

Maar dan de uitvoering. Dat is echt een ander verhaal. Het is nu twee weken geleden dat ik me dat heb voorgenomen, en ik herinner me nog goed een tweet van eergisteren: ‘waarom heb ik nou toch weer TWEE chocoladekoekjes gegeten’. Om de reacties ‘op 1 been kun je niet lopen’ heb ik gelachen, maar ik had al niet eens aan dat ene koekje moeten beginnen. Ik wil echt graag suikervrij eten, en me beter in mijn lijf voelen. Ik wil meer energie, en ik weet dat ik dat ga krijgen als ik stop met suiker. Het is me al eens eerder gelukt. Waarom nu dan niet? 

Ik heb al best wat gelezen over natuurlijke voeding, maar het niet in mijn gezin ingevlochten. Ik ga het boek over de Hormoonfactor lezen (volgens mij heeft een vriendin ‘m liggen) en misschien kom ik er dan toe om het daadwerkelijk te gaan doen. Want ik weet zeker dat ik er heel veel uit kan halen, maar dat invlechten is toch echt een ding….

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s